Cei mai bogati oameni din moda si povestile lor

zara21Moda este un domeniu in care nu reusesti usor, dar si cand reusesti, poti deveni foarte, foarte bogat. Sunt oameni care au cladit imperii de la zero, iar acum hainele create de brandurile lor sunt purtate de milioane de oameni din intreaga lume. Si tot in milioane sau mai bine zis miliarde, se masoara si conturile lor. Va invit sa aflam cine sunt acestia si care este povestea succesului lor.

 



De la un simplu curier, la cel mai bogat om din lumea modei

Stiai ca magazinele Zara, Bershka, Pull and Bear, Massimo Dutti, Stradivarius si Oysho pe care le gasim acum oriunde pe glob si care au reusit sa devina preferatele a milioane de oameni, sunt detinute toate de acelasi om? Acesta este spaniolul Amancio Ortega, care ar fi al treilea cel mai bogat om din lume, cu o avere estimata la 57 de miliarde de dolari! Ortega are acum 77 de ani si este o prezenta foarte scumpa la vedere, astfel ca pana in anul 2001, la prima sa aparitie publica, nimeni nu stia cum arata instaritul fondator al grupului Inditex. Acesta nu s-a nascut bogat, cum poate ne asteptam, ci a adunat miliardele pe care le detine acum pornind de la nimic. Fiul unei menajere si a unui lucrator la caile ferate, Amancio Ortega si-a inceput cariera ca baiat pentru livrare la o firma de textile. A lucrat apoi pentru mai multe magazine, lucru care i-a oferit posibilitatea sa observe cum se schimbau produsele si preturile acestora in drumul lor de la producator la consumator. Astfel a inceput sa se concentreze sa gaseasca o solutie pentru ca produsele sa ajunga la clienti fara intermediari.

Determinat sa ofere haine de calitate la preturi accesibile, isi deschidea in anul 1975 primul magazin Zara care a devenit cunoscut pentru ca vindea haine de designer la preturi mici, iar pana in 1989 avea deja 100 de magazine in toata Spania. Ortega nu are studii superioare, este dependent de munca, nu isi ia niciodata vacanta, nu da interviuri si apare foarte rar in public, insa este fara indoiala cel mai bogat om din industria modei.

 

Louis Vuitton – un nume de aur

Cine nu a auzit de celebrele genti Louis Vuitton, care au facut furori in randul publicului feminin, devenind o marca a bogatiei dar si unele dintre cele mai copiate produse din lume? Mult mai putini il stiu insa pe Bernard Arnault, francezul care este actionar majoritar al grupului Louis Vuitton Moet Hennessy, din care mai fac parte si alte branduri celebre cum ar fi Kenzo, Guerlain, Givenchy sau Chaumet. Francezul in varsta de 64 de ani este fiul unui constructor, iar dupa ce a terminat Facultatea Politehnica din Montreal a preluat afacerea familiei sale. In anul 1981, dupa venirea la putere a guvernului socialist in Franta, Arnault a plecat cu familia in America, continuandu-si afacerea in constructii in Palm Beach, Florida. Doi ani mai tarziu revine in Franta si cumpara cu 15 milioane de dolari compania Boussac, detinatoarea Christian Dior, care la vremea respectiva se confrunta cu serioase probleme financiare. Astfel isi dorea sa-si faca puternic intrarea pe piata produselor de lux. Experienta in afaceri si determinarea l-au ajutat sa reconstruiasca compania falimentara si tot el a fost cel care l-a angajat pe designerul John Galliano care avea sa dea un suflu nou brandului Dior. Incet, incet, Arnault a cumparat si alte branduri de lux celebre, iar acum averea sa este estimata la 30 de miliarde de dolari.

 

H&M sau istoria cozii la haine

O avere aproape la fel de mare ca a lui Arnault, are si Stefan Persson, detinatorul lantului de magazine H&M. Persson este nascut in acelasi timp cu brandul pe care il detine, in 1947, anul in care tatal sau fonda H&M. Fiul unui macelar din Suedia, tatal lui Persson a calatorit in America dupa al II-lea Razboi Mondial si a fost impresionat de magazinele mari precum Macy?s si de oferta bogata de imbracaminte pe care acestea o ofereau. Intorcandu-se in orasul natal, si-a deschis un magazin sub numele de Hennes, care vindea haine moderne si ieftine. Magazinul s-a bucurat de mare succes printre localnici, astfel ca in curand Persson a putut sa-si deschida un al doilea magazin in Stockholm, in fata caruia s-a format o coada uriasa in ziua deschiderii. In anul 1968 compania si-a schimbat numele in H&M, dupa achizitionarea unui brand numit Mauritz, ce vindea arme si haine pentru barbati. In anul 1972 se deschidea primul H&M la Londra, iar pana in 1985 existau deja 200 de magazine H&M in toata Europa. In anul 1982 Stefan Persson a preluat afacerea dupa retragerea tatalui sau, continuand expansiunea lantului H&M, care l-a facut bogat pe el si familia sa. Acum, in fata magazinelor H&M se formeaza in continuare cozi interminabile la fiecare deschidere, iar averea lui Persson a ajuns la 28 de miliarde de dolari.          

 

Nike – semnul victorei pentru Phil Knight

Daca detii un brand precum Nike, una dintre cele mai iubite marci de haine si accesorii sportive, este clar ca esti foarte bogat. Phil Knight, fondatorul Nike, are o avere estimata la aproximativ 14 miliarde de dolari. De formatie contabil, Phil Knight incepea la 24 de ani un MBA la Universitatea Stanford. Nefiind foarte pasionat de domeniul pe care si-l alesese pentru studiu, isi petrecea majoritatea timpului practicand diverse sporturi. Din acest hobby s-a nascut ideea de a vinde tenesi in anul 1964, pe cand avea 26 de ani. La scurt timp a creat brandul Blue Ribbon Sports, impreuna cu antrenorul sau. Afacerea s-a dezvoltat repede, iar primii pantofi creati de ei si denumiti Tigers au devenit preferatii sportivilor. Dar Philip Knight voia mai mult, asa ca s-a preocupat sa imbunatateasca pantofii Tigers si sa inceteze sa mai vanda produsele altor branduri. Astfel, in 1971 a creat compania Nike, denumita asa dupa numele zeitei elene care simboliza victoria. In acelasi an, un student la Arte i-a creat celebrul logo cu numai 35 de dolari. Prima linie de pantofi sport Nike a fost creata in anul 1972, iar in anul 1979 Philip introducea deja tehnologia ”Air”, care presupunea existenta unei pungi cu aer in talpa pantofilor pentru a spori confortul sportivilor. In anul 1981, Nike era deja brandul numarul 1 in Statele Unite in materie de pantofi sport. Baschetul a devenit sportul oficial sustinut de Nike, iar in anul 1984 au inceput colaborarea cu Michael Jordan. In 2003, Nike a cumparat si celebra marca Converse, iar in prezent Nike produce 40% dintre pantofii sport vanduti in SUA si are peste 30000 de angajati in intreaga lume.  

 

Text: Bianca Badescu