Frica de a vorbi in public este controlabila

Palmele transpirate, sudoarea de pe frunte, palpitatiile sau stergerea din minte a tuturor ideilor sunt doar cateva dintre inconvenientele ce pot sa apara la o prezentare publica. Daca e sa dam crezare sondajelor, teama de a vorbi in public este cea mai mare temere a oamenilor, mai mare chiar decat teama de moarte, razboaie, serpi sau paianjeni.


Capacitatea de a face prezentari in public si de a ne sustine eficient ideile are insa un impact important asupra reusitei noastre in cariera si in societate. De aceea, este important sa reusim sa ne depasim angoasele si sa scoatem in evidenta ce e mai bun in noi atunci cand facem o prezentare in public, fie ca ne prezentam pe noi insine, fie ca prezentam un produs, un serviciu, sau tinem o prelegere in cadrul unei conferinte.

Cum realizez o prezentare de succes?
Dupa multi ani in care am sustinut multe prezentari in public pot spune cu tarie ca principalul impediment atunci cand facem o prezentare este chiar lipsa de incredere in noi insine. Avem mereu tendinta sa ne accentuam defectele, sa gandim catastrofic si sa ne imaginam cele mai ingrozitoare lucruri care ni s-ar putea intampla pe parcursul acelei prezentari: o sa facem o impresie proasta… o sa uitam lucrurile esentiale, o sa ne balbaim, o sa ni se puna intrebari la care nu vom sti sa raspundem… o sa ni se inece vocea si poate chiar vom starni ilaritate… Convingerea mea e ca orice prezentare trebuie sa fie precedata de un dialog cu noi insine pentru a ne redobandi increderea in noi, pentru a ne scoate in evidenta calitatile, pentru a ne concentra pe ceea ce avem bun (si vom gasi, har Domnului, de fiecare data destule lucruri), respectiv pentru a construi prezentarea bazandu-ne pe calitatile noastre.

Trucuri simple:

  • •  Cunoasteti-va bine subiectul si audienta; asigurati-va ca prezentarea voastra are un fir rosu sau un „story”.
  • •  Deschiderea unei prezentari este foarte importanta: incepeti prezentarea cu ceva care sa atraga atentia auditoriului: o remarca, o gluma, o afirmatie care sa incite sau sa surprinda.
  • •  Nu pierdeti nicio clipa contactul vizual cu auditoriul; asta va va ajuta permanent sa verificati gradul de atentie al publicului si sa va adaptati mesajul asteptarilor celor care va asculta.
  • •  Structurati-va prezentarea; asigurati-va ca auditoriul va ramane cu cat mai multa informatie, intr-un interval nu foarte mare de timp.
  • •  Pregatiti un suport pentru prezentare care sa sintetizeze informatiile prezentate, dar care sa fie si atractiv vizual.
  • •  Constientizati importanta limbajului non-verbal in cadrul oricarei prezentari si gestionati-va eficient gesturile.
  • •  Punctati pe parcursul prezentarii cu mici povesti, exemple sau experiente personale; ele dau culoare, personalitate si in acelasi timp un plus de credibilitate prezentarii voastre.
  • •  Respirati profund, astfel incat sa aveti suficient aer si expirati relaxat, lasand vocea sa curga natural.
  • •  Variati tonalitatea vocii astfel incat sa evitati monotonia.
  • •  Nu purtati haine stramte; nu uitati ca infatisarea voastra trebuie sa fie in concordanta cu locul unde va aflati si cu cei care va asculta.
  • •  Folositi tehnica intrebarilor pentru a stimula auditoriul sa interactioneze cu voi, dar si pentru a va asigura ca sunteti intelesi.
  • •  Incheiati convingator prezentarea; de multe ori finalul unei prezentari poate valora cat intreaga prezentare; aceasta e ultima impresie care ramane in mintea auditoriului; concentrati-va deci pe ceva ce v-ati dori ca publicul sa isi aminteasca din prezentarea voastra.

Si mai ales, nu uitati sa fiti voi insiva! Nu uitati ca in fiecare din voi exista lucruri atat de bune, incat, puse in valoare, vor bate orice reguli despre prezentari de succes. Ramane doar sa le descoperiti, sa credeti in ele, iar mai apoi sa le aduceti in lumina reflectoarelor.

Text: Adela Cristea
Senior consultant Ascent Group

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *