Kitsch-ul, un fenomen social

Kitsch-ul, un fenomen socialFake-urile, paietele, zorzoanele, materialele lucioase, culorile aprinse sau alte elemente care atrag atentia ne invadeaza tot mai mult. Unii sunt de parere ca se poarta, altii o fac in mod inconstient, iar majoritatea din lipsa banilor. Toate aceste atribute definesc kitsch-ul!

Acesta reprezinta o legatura bine stabilita intre oameni si materiale, o definitie a personalitatii si a stilului, o identitate care se reflecta in obiecte. Este o reproducere la nivel mondial, o imitatie de succes, elaborata, complexa si pretentioasa. Kitsch-ul nu are simtul masurii sau al calitatii.

Productiile kitsch amesteca mai multe elemente excentrice intr-un singur context, sunt incompatibile, vulgare si lucrate cu multa superficialitate. Cu toate acestea, pentru o mare parte a populatiei, kitsch-ul face parte din viata, este o atitudine fireasca si o arta neinteleasa. Din pacate, acesta a patruns in toate domeniile vietii sociale, motiv pentru care il vedem ilustrat peste tot, in viata de zi cu zi. Termenul de “kitsch” provine de la cuvantul german “kitschen”, care inseamna “a face ceva de mantuiala, fara sens”. Potrivit cercetarilor, acest termen a fost folosit prima data in anii 1860-1870 de catre comerciantii de arta din pietele din Munchen ca termen descriptiv pentru lipsa autenticitatii, creatii ieftine, degradare sau prost-gust. 

Lipsa de cultura si lipsa educatiei. Indiferent de cat de mult il dispretuim, kitsh-ul este un virus la nivel global, un amestec de autenticitate si neautenticitate, valoare si nonvaloare, lipsit de sens si specific unei categorii de consumatori. El exista, este greu se schimbat si are consecinte puternice asupra conditiei umane. Este tot mai evident faptul ca o imitatie are puterea de a atinge cele mai inalte culmi ale imaginii de sine in general si ale unor oameni lipsiti de simt artistic.Turcismele, chinezariile si, in general, toate obiecte care deranjeaza ochiul denota exprimarea, identitatea, slabiciunile si valorile educatiei si culturii majoritare.

Complexul financiar. Oare simtul estetic este raportat la contul din banca? Fireste ca nu. Insa, asta o stim noi si nu cei pentru care prostul-gust primeaza. Dorinta de a avea cat mai multe, de a fi in pas cu moda indiferent de mijloace, de a pretinde ca esti altcineva decat esti, aroganta instaleaza kitsch-ul, care are deja prea multi adepti. Si aici ma refer la acele femei care vor sa fie in pas cu moda si sa etaleze pe umar o geanta Louis Vuitton, care in realitate costa mii de euro, insa majoritatea nu si-o pot permite si apeleaza la fake-uri. Adidasii “Mike”, hainele “Dolce&Cabanna”, ceasurile poleite cu aur sau sutele de obiecte si accesorii contrafacute se impun in mod agresiv in “tendintele modei”. Nici brandul si nici pretul exorbitant al hainelor pe care le purtam nu ne definesc ca persoane, ci felul in care actionam din punct de vedere stilistic. Nu depasiti limita, acceptati ceea ce sunteti si retineti ca ceea ce este simplu, dar autentic poate fi lipsit de relevanta, dar nu kitsch!

Atitudinea defineste. Daca esti o persoana lipsita de gust, ceea ce te desfiinteaza este atitudinea. Este destul de riscant sa vrei sa pretinzi ca esti ceea ce nu esti, sa expui lumii o imagine falsa si sa te inspiri in mod eronat de la vedetele sau personalitatile pe care le admiri. Nu adopta o atitudine imitativa doar ca sa bifezi categoria “bine imbracate” pentru ca risti sa te transformi intr-o vedeta de carton si asta iti va afecta serios imaginea si perceptia celorlalti despre tine. Nu lasa kitsch-ul sa-ti invadeze toate sectoarele vietii, exploreaza-ti trasaturile “anti- kitsch”, fii receptiva la frumos si nu uita: Less Is Always More!

Text: Alexandra Lupu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *