Cum gestionezi rușinea la locul de muncă

Cum gestionezi rușinea la locul de muncă

Ruşinea este o emoție neplăcută care poate fi simțită în multe situații atât în ​​viața personală, cât și în cea profesională. Când ți-e rușine, te subestimezi și te simți incapabil să depășești situația. Cum să eviți acest sentiment?

Ce este ruşinea?

Ruşinea ne tulbură, se simte atunci când credem că nu suntem la înălțimea sarcinii, care ni s-a încredinţat, când comportamentul, acțiunile sau identitatea noastră nu corespund cu cine suntem sau cu ceea ce ne-am dori să fim. Nu acceptăm și ne asumăm responsabilitatea pentru situație. Putem chiar simți dezgust față de noi înșine. Stima de sine scade, suntem caracterizați de termeni peiorativi (prost, incompetent, ignorant …) și pot reveni şi alte amintiri ale momentelor când am simţit rușine.

Când simțim rușine, este întotdeauna în relație cu un individ sau mai mulți oameni: putem, prin urmare, să spunem că frica judecății celuilalt este cea care o declanșează. Ne întrebăm ce vor crede alții despre noi, cum ne vor prețui.

Simptome de ruşine

  • Simptomele sunt similare cu cele ale anxietății. Ruşinea se manifestă în diferite moduri:
  • Emoțional: jenă, disconfort, teamă, agresivitate …
  • Corpul: capul în joss au exagerat de înălţat, ochii coborâți, privirea în altă parte, roșeață, poziția pliată, transpirația, ritmul cardiac crescut …
  • Cognitiv: discurs intern degradant sau agresiv, absența luării deciziilor sau a riscului, absența creativității
  • În ceea ce privește comportamentul: inhibiție, paralizie, exhibiționism 

StresControl Naturalis este un supliment alimentar cu efect benefic asupra asupra starilor emotionale si a capacitatii organismului de a se adapta la situatiile de stres. 

Nu confundaţi ruşinea cu vina

Ruşinea nu trebuie confundată cu vinovăția. Sunt două sentimente similare prin faptul că duc la stima de sine negativă.

Ruşinea necesită prezența altora pentru a exista. Ne face să simțim o emoție negativă despre noi înșine (imaginea pe care o avem despre noi și pe care alții o au despre noi). Aceasta este o problemă internă.

Simţiţi vinovăţie pentru că ați acționat într-un anumit mod (sau pentru că nu ați făcut nimic) și că consecințele nu sunt cele pe care le așteptați. Ne învinovățim pe noi înșine, simțim o emoție negativă în raport cu acțiunea (sau nu acțiunea) desfășurată: este un fapt extern nouă.

Situaţii care pot provoca ruşine

Există multe situații în care ne putem simți rușinați. Unele pot fi experimentate mai des decât altele:

  • Eroare profesională
  • Umilire (ex: o persoană mai puțin experimentată răspunde la o întrebare la care angajatul nu știe cum să răspundă)
  • Evidențierea informațiilor false despre noi (caracteristici sau succese, de exemplu)
  • Privire insistentă și judecătoare a celorlalți (de exemplu, atunci când angajatul se bâlbâie în timpul unei prezentări sau dacă face o remarcă care pare inadecvată în timpul unei întâlniri)
  • Eșec (ex: angajatul are cele mai slabe rezultate în raportul de vânzări)
  • Marginalizare
  • Intimidare

Cum să evităm situaţia?

Pentru a putea avansa, îmbunătăți și reduce cu succes sentimentul de rușine atunci când îl simțim, trebuie să:

  • Întelegem cauzele
  • Punem lucrurile în perspectivă dacă situația nu este atât de gravă
  • Să gândim pozitiv și să nu ne amintim fără încetare momentul greșelii
  • Să ne păstrăm încrederea
  • Să avem stimă de sine
  • Să acceptăm faptul că nimeni nu este perfect

De asemenea ar trebui să vedem un profesionist din domeniul sănătății mintale dacă într-adevăr nu putem face față.

Cristina Dudău

Foto Shutterstock

februarie 24th, 2021 by Dudau Cristina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate