Tiffany & Co: brandul sclipitor

  Tiffany & Co: brandul sclipitorTiffany & Co, furnizorul de produse de lux din New York, este unul dintre cel mai bine definite branduri din lume. Pentru a intelege cum a ajuns la o asemenea performanta, este indicat sa urmarim diversele aspecte semnificative pentru brand.

New York. De cand s-a deschis afacerea, in 1837, sediul companiei s-a aflat mereu in New York. Chiar daca astazi se regasesc peste 100 de magazine si buticuri Tiffany & Co peste tot in lume, brandul ramane legat de orasul sau de origine.

Albastrul de Tiffany. Cutia albastra de la Tiffany este deja un produs clasic, culoarea siglei fiind introdusa de fondatorii brandului, Charles Tiffany si Jon Young, chiar in primul an de activitate. Acest albastru inchis sugereaza luxul pentru ca, in timpul Renasterii italiene, era culoarea cel mai greu de obtinut de catre pictori si cea mai scumpa (de aceea, ajunsese sa fie folosita doar la zugravirea Fecioarei Maria). Cei de la Tiffani nu au folosit niciodata alta culoare pentru sigla.

Mic dejun la Tiffany. Brandul a fost imortalizat in 1961, in celebrul film avand-o in rolul principal pe Audrey Hepburn, interpretand personajul Holly Golightly, mare amatoare de plimbari prin magazinul Tiffany.

Bijuterii. In 1878, Charles Tiffany a procurat unul dintre cele mai mari si mai frumoase diamante galbene, provenind de la minele Kimberley din Africa de Sud si avand peste 287 de carate. Acest diamant a fost purtat de Audrey Hepburn in fotografiile de promovare a filmului “Mic dejun la Tiffany” si astazi poate fi vazut la primul etaj al magazinului de pe Fifth Avenue din New York. In 1887, compania a achizitionat pana si bijuteriile coroanei regale franceze si, in continuare, comercializeaza diverse tipuri de diamante si bijuterii, colaborand cu bijutieri de renume ca Jean Schlumberger.

Celebritate. Audrey Hepburn este, probabil, cea mai cunoscuta personalitate asociata brandului, dar au existat si alte chipuri celebre legate de Tiffany & Co. In 1861, Abraham Lincoln a comandat companiei un ulcior pentru ceremonia in cadrul careia a fost numit presedinte si i-a cumparat sotiei sale un set de bijuterii cu perle. De asemenea, compania a colaborat cu designeri vestiti ca Paloma Picasso si Coco Chanel.

Argint. Compania Tiffany a fost intotdeauna asociata cu obiectele de argint, ba chiar a furnizat sabii pentru soldatii din Razboiul Civil American. Modelelor din argint ale lui Charles Tiffany li s-a recunoscut valoarea la Expozitia Universala de la Paris din 1867, fiind incununate cu Diploma de Merit (prima companie americana care a capatat aceasta distinctie).

Aur. Reputatia companiei este legata si de obiectele de aur, pentru ca, de pilda, in 1930 a creat trofeul din aur pentru America’s Cup, cel mai valoros trofeu al concursurilor de ambarcatiuni. Pe langa aceste aspecte ale brandului, brandul a avut mari succese si prin faptul ca nu a mizat pe exclusivitate.
       Este un brand de lux, fara indoiala, dar orice persoana poate intra intr-un magazin Tiffany. Chiar daca multe dintre produse depasesc puterea de cumparare a majoritatii clientilor, exista intotdeauna si produse mai ieftine, pe care si le poate permite orcine si care sunt impachetate in aceeasi irezistibila cutie albastra legata cu o panglica de matase.
       In plus, chiar si cele mai ieftine produse sunt caracterizate de acelasi standard de calitate, de aceeasi atentie acordata detaliilor ca si in cazul bijuteriilor cu diamante, incat statutul de inalta clasa a brandului nu este umbrit de preturile scazute ale unor produse. Pe de alta parte, daca observam cu atentie majoritatea brandurilor de lux, vedem ca o mare parte din profitul lor provine din vanzarea produselor cu preturi mici. De pilda,oamenii isi cumpara un aftershave Gucci pentru ca e singura modalitate de a avea un produs cu o marca pe care, altminteri, nu si-o pot permite. In acelasi mod, cand clientii cumpara o bijuterie din portelan sau niste cercei ieftini de la Tiffany’s, au sentimentul accesului la un brand care detine unul dintre cele mai mari diamante din lume, incat vor pleca din magazin fericiti ca au ceva in comun cu Audrey Hepburn. Inovatia este un alt factor care a asigurat succesul companiei. Aproape toate brandurile din acest volum sunt inovatoare, iar Tiffany’s nu face exceptie.

      Cand s-a deschis magazinul in New York, in 1837, preturile nu erau negociabile si, la ora respectiva, o asemenea politica economica era destul de neobisnuita, suficient incat sa ocupe primele pagini ale ziarelor. In 1845, a aparut Cartea Albastra a companiei, primul catalog pentru vanzare cu amanuntul din Statele Unite din 1885, cand cei de la Tiffany’s au recreat firma tarii, varianta lor regasindu-se si astazi pe bancnotele de un dolar.

 

Secretele succesului

Identitatea vizuala. Charles Tiffany a fost un geniu in materie de branding, cu mult inainte ca acest termen sa aiba vreun sens economic. Ideea lui din 1873 de a lega afacerea de o culoare – numita albastru de Tiffany – este in continuare apreciata la superlativ de expertii in materie de branduri.
Inovatie. Preturile practicate la Tiffany’s si in cataloagele de vanzari cu amanuntul au schimbat perceptia oamenilor asupra cumparaturilor.
Lux. Brandul isi mentine aceleasi conotatii cu privire la viata de lux pe care le-a avut inca de la infiintare. Situatia a fost sustinuta de colaborarea cu bijutieri de prestigiu si cu designerii de accesorii cunoscuti din lume.
Mitologie. Ca toate brandurile puternice, Tiffany’s si-a creat o adevarata mitologie. Din istoria sa fac parte Abraham Lincoln, Razboiul Civil American, Cupa Americii, Audrey Hepburn si mai ales Charles Tiffany, toate aceste personalitati si evenimente garantand vitalitatea brandului si faptul ca reprezinta mai mult decat o suma de obiecte decorative.

 

Dosarul brandului

Site web: www.tiffany.com
Anul infiintarii: 1837
Tara de origine: SUA

Aspecte ale brandului:
Chitantele companiei din prima zi de vanzare au totalizat 4,98 dolari.
Bijuteriile reprezinta aproximativ 82% din vanzarile companiei.
Aproape 60% din vanzari se realizeaza in Statele Unite, in timp ce in Japonia se comercializeaza 25% din produse.

Text: Alina Lupa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *