Beneficiile vitaminei K asupra organismului

Beneficiile vitaminei K asupra organismuluiVitamina K, desi se vorbeste mai putin despre ea, are un rol foarte important in organism, fiind responsabila de coagularea sangelui si, implicit, de vindecarea rapida a ranilor. Este o vitamina liposolubila, se mai numeste si vitamina antihemoragica, initiala provenind de la denumirea germana koagulation vitamin si se prezinta sub 3 forme: K1, numita si filochinona, regasita in plante verzi; K2, menachinona, produsa de bacterii in intestine si regasita in carne, si K3, sau menadiona, regasita doar in forma sintetica in suplimentele alimentare.

Ce rol are vitamina K?

Pe langa rolul sau coagulant si antihemoragic, vitamina K este esentiala in tratarea afectiunilor pielii, favorizeaza cicatrizarea rapida, reduce fluxul menstruatiilor abundente si contribuie la amanarea menstruatiei, reduce riscul de boli cardiovasculare si de pietre la rinichi. De asemenea, vitamina K este utila in combaterea starilor de greata si voma. In plus, vitamina K2 aduce reale imbunatatiri sistemului osos, contribuind la mentinerea densitatii osoase si la fixarea calciului, prevenind astfel riscul de aparitie a osteoporozei si artritei.

Vitamine care nu trebuie sa-ti lipseasca din alimentatie

Beneficiile vitaminei KBeneficiile vitaminei K asupra organismului

Conform unor studii recente, intre vitamina K si vitamina D exista o reala legatura, carenta uneia dintre cele doua defavorizand actiunea eficienta a celeilalte. Cercetatorii japonezi au demonstrat ca persoanele cu un aport suficient de vitamina K2 prezinta un risc cu pana la 60% mai mic de a dezvolta fracturi vertebrale si cu pana la 80% mai mic in cazul fracturilor de sold. De asemenea, studii derulate in Olanda au punctat rolul vitaminei K1 in procesul de dezvoltare osoasa − mai exact, aceasta creste nivelul osteocalcinei, substanta responsabila de formarea osului. O serie de studii au evidentiat eficienta vitaminei K naturala in prevenirea si tratarea anumitor tipuri de cancer (pulmonar, de prostata, de ficat), a leucemiei si a diabetului zaharat de tip 2, in timp ce imbunatateste considerabil sensibilitatea la insulina in cazul persoanelor cu diabet zaharat de tip 1.

Care este doza zilnica de vitamina K?

Doza zilnica de vitamina K, stabilita de Comisia de Alimente si Nutritie a Institutului de Medicina, difera in functie de varsta, astfel: 2 mcg (micrograme) pentru copiii pana in 6 luni, 2,5-3 mcg pentru copiii intre 7 luni si 3 ani, 55-60 mcg pentru copiii intre 4 si 13 ani si 75 mcg pentru copiii intre 14 si 18 ani. Pentru adulti, doza zilnica de vitamina K este de 120 mcg pentru barbati si 90 mcg pentru femei, aceasta din urma fiind si necesarul zilnic pentru femeile gravide sau care alapteaza. Vitamina K se absoarbe eficient daca meniul este bogat in grasimi. Trebuie consultat medicul in cazul in care persoana ia tratament cu anticoagulante.

Vitamine cu efect antiimbatranire

Beneficiile vitaminei K asupra organismuluiCum se manifesta carenta de vitamina K?

Carenta de vitamina K se manifesta prin sangerari nazale frecvente, sangerari ale gingiilor, sange in urina sau in scaun, menstruatie abundenta cu durata lunga, sangerare prelungita in caz de rana si aparitia vanatailor la lovituri insesizabile. In cazuri avansate, carenta de vitamina K se manifesta prin anemie, hemoragii interne si fragilitate osoasa. Carentele apar cu precadere la sugari, la persoanele care sufera de boala celiaca sau de fibroza chistica. Radiatiie ultraviolete, poluarea, aspirina si alte medicamente de sinteza (anticoagulantele, penicilina, tretaciclina) pot interactiona nefavorabil cu vitamina K.

Atentie! Excesul de vitamina K, desi foarte rar intalnit, conduce la intoxicatii hepatice si la anemii hemolitice cauzate de distrugerea globulelor rosii. Vitamina K sintetica, K3, luata in exces, impiedica distrugerea radicalilor liberi din organism.

Probleme banale create de deficitul anumitor vitamine

Alimente bogate in vitamina KBeneficiile vitaminei K asupra organismului

Cele mai bogate surse naturale de vitamina K sunt legumele cu frunze verzi. In aceasta categorie intra patrunjelul, spanacul, broccoli, sparanghelul, varza, ceapa si usturoiul verde, mazarea si fasolea verde, dar si uleiul de rapita, ceaiul verde, germenii de grau si nautul. Dintre fructe amintim kiwi, avocado, capsini si pere. Vitamina K2 este produsa la nivelul florei intestinale, insa cantitatea absorbita astfel de organism este infima. Tineti cont ca o legatura de patrunjel ofera aproximativ 500% din doza zilnica de vitamina K, in timp ce 100 grame de spanac sau 100 grame de salata/varza ofera aproximativ 300% din necesarul zilnic al adultului.

Text: Madalina Manole