Ciresele si capsunele, fructele verii

Ciresele si capsunele, fructele veriiCiresele si capsunele sunt deosebite prin savoarea lor dar si prin aportul de elemente nutritive aduse organismului. Luna iunie ni le ofera din belsug, asadar sa profitam…

 
CIRESELE
Prezente in Europa inca din anul 1000 i.e.n, prima oara in Elvetia, ciresele sint originare din orientul Mijlociu. Legenda spune ca ar fi fost descoperite la malul Marii Negre de catre romani. Alti cercetatori au adus dovezi ca originea lor e mult mai indepartata. In Franta, in perioada Evului Mediu, Louis al XV-lea era mare amator de cirese si incuraja cultura si dezvolatrea unor noi specii.

Calitati nutritive
Sezonul cireselor este in lunile mai si iunie, iar ele anunta sosirea unor frumoase zile de vara. Cele mai dulci dintre fructele rosii, furnizeaza in jur de 68 Kcal la 100 g (284 J) si o cantitate apreciabila de vitamina C (15 mg la 100 g) si de provitamina A.
Bogatia lor in potasiu le da proprietati diuretice, iar fibrele pe care le contin stimuleaza functia intestinala. In trecut, se utiliza uleiul extras din simburele de cirese pentru durerile reumatismale si pentru a facilita eliminarea calculilor renali. Se spune ca sint capabile sa indulceasca zilelele „in care esti prost dispus”.
Un studiu recent efectuat de Centrul Dentar Forsyth (S.U.A), a aratat ca sucul de cirese joaca un puternic rol antibacterian si poate neutraliza, in aproape 9 din 10 cazuri, activitatea enzimelor implicate in formarea placii dentare. Pigmentul antocian care coloreaza cireasa in mod natural, face parte dintre colorantii alimentari autorizati si inscrisi in codul european ca E163.

Cum sa le alegem?
Dovada prospetimii este data de coditele verzi. Ciresele trebuie sa fie stralucitoare, carnoase si cu o culoare vie. Dar atentie: nuantele de culori si uniformitatea culorii depinde de specie.

Cum sa le preparam si sa le conservam?
Foarte zemoase, ciresele trebuie consumate rapid pentru a nu-si pierde calitatile si savoarea. Atrag mirosurile altor alimente si de aceea daca le pastram la frigider este bine sa le acoperim .
Pot fi congelate, dar sint foarte bune si in compot, dulceata sau pentru prepararea coniacului de cirese.

Trucuri
– pentru a le scoate simburii astfel incit sa pastram cit mai mult din pulpa fructului, se tin timp de o ora in apa cu gheata.
– adaugarea de coaja de lamiie, pastreaza savoarea compotului de cirese.
– pentru a grabi decongelarea cireselor, se toarna peste ele o lingura de alcool parfumat (coniac, lichior).

CAPSUNELE
In latina se numesc „fragare” ceea ce inseamna gust bun. Erau raspindite inca din antichitate in America si Asia, dar si in unele zone ale Europei Occidentale. Cresc in regiunile temperate si sint foarte raspindite in intreaga lume. Acest fruct a fascinat intotdeauna prin savoarea sa deosebita. Capsuna nu este chiar un fruct in sensul botanic al cuvintului. Acest nume ar trebui purtat de catre semintele mici galbene care sint diseminate pe intreaga lor suprafata si care se numesc achene.

Calitati nutritive
Capsunele fac parte din fructele care permit organismului sa isi refaca rezervele in vitamina C, avind un continut de 60 mg la 100g. Sint foarte apreciate datorita continutului scazut de calorii (35 calorii la 100 g) si a gustului lor deosebit. Prin continutul lor in fier, calciu si magneziu capsunele contribuie la echilibrul mineral al organismului si sint un desert usor de o excelenta calitate nutritionala.
Acidul salicilic, constituent esential al aspirinei, este gasit in capsune, dar in cantitati mici. Astfel , se poate spune despre capsuni ca au efect antiinflamator, antireumatic sau de protectie cardiaca. Legenda confirma, dar nu a fost nimic demonstrat.

Capsunele si alergia
Capsunele fac parte dintre alimentele „histamino-eliberatoare”, care elibereaza histamina (substanta „ vinovata” de aparitia alergiilor) in organism. Consumul lor de catre anumite persoane predispuse, poate duce la aparitia urticariei.
Solutia, chiar daca e radicala, consta in inlaturarea lor din alimentatie. S-a observat ca spuma de capsune nu da intotdeauna aceasta intoleranta, dar se recomanda prudenta persoanelor sensibile la alergii.

Ce pot sa fac din capsune…
Cel mai bine este sa fie consumate in stare naturala. Insa putem adauga:
zahar: 60 calorii pentru o lingura rasa;
– frisca: 55 calorii pentru o lingura rasa si 50 calorii pentru 2 linguri de frisca cu 15 % grasime;
– inghetata: 40 calorii pentru o cupa de inghetata de vanilie;
– brinza dulce de vaci cu 0 % grasime: 20 calorii pentru 3 linguri rase;
– cu suc de lamiie: fara calorii in plus, dar cu un surplus de vitamina C.

Cum sa le alegem?
– cautati capsunele stralucitoare, cu o culoare uniforma si codita verde.
– nu ezitati sa le mirositi: alegeti-le pe cele care au parfum.

Cum sa le conservam?
– capsuna se conserva in frigider cam 2 pina la 3 zile.
– pentru a reveni la mirosul initial, nu uitati sa le scoateti din frigider cu ceva timp inainte de a le degusta.
– congelarea lor nu este recomandata, de aceea daca ati cumparat o cantitate mai mare este de preferat sa faceti dulceata sau spuma de capsune.
– este suficienta o simpla spalare, nu le lasati in apa, pentru ca isi pierd savoarea si vitaminele.

 

Dr. Laura Margareta Bara
Medic medicina sportiva
Consultant in probleme de nutritie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *