Cum sa le spui “NU” colegilor de munca si mai ales sefului

Cum sa le spui “NU” colegilor de munca si mai ales sefuluiTi-e greu sa spui “nu” chiar si atunci cand este vorba de un prieten? De ce oare este atat de dificil sa spui “nu”? Raspunsul cred ca tine mai mult de teama de a nu deveni nepoliticosi sau de a nu-i dezamagi pe cei din jur. A spune “da” atunci cand, de fapt, vrei sa spui “nu” este un simptom tipic comportamentului pasiv. Faptul ca refuzi sa spui ceea ce vrei cu adevarat inseamna ca iti ignori propriile dorinte si puncte de vedere pentru a atinge obiectivele celor din jur.

 

Sa incepem cu un mic exercitiu. Inainte de a invata sa refuzi politicos un prieten, trebuie sa inveti sa-ti respecti propriile dorinte fara a incerca sa marchezi si fara sa obtii astfel o victorie personala. Cele trei principii de baza sunt:

–          Onestitatea – fata de ceilalti si mai ales fata de tine;

–          Respectul de sine – prioritatile tale sunt la fel de importante ca si ale celorlalti;

–          Comunicarea – sa fii capabil sa impartasesti persoanei din fata ta motivele propriului refuz.

 

Daca ai reusit sa urmezi cele trei principii de baza, atunci este momentul sa inveti sa raspunzi sigur si ferm pentru a castiga timp. Spune “trebuie sa ma gandesc la asta”. Insa ai grija sa nu sune ca o scuza. Tine minte: trebuie sa crezi si tu ca poti invata sa spui “nu”.

Fii intotdeauna cinstit si gandeste-te cum ii poti ajuta pe ceilalti chiar daca ai spus “nu”.

 

Acum ca ai invatat criteriile de baza in arta refuzului, sa trecem la treburi mai serioase. Presupunand ca ai un sef, desigur iti este greu sa ii spui “NU”. Din nou, pentru inceput ar fi bine sa te intrebi de ce, ca apoi sa incerci sa gasesti raspunsul la intrebare.

Majoritatea angajatilor tremura numai la gandul de a-si refuza seful, iar motivele obisnuite pentru o astfel de manifestare sunt:

–          Daca ii spun NU, imi pot pierde slujba;

–          Isi va pierde increderea in mine;

–          Va incepe sa se poarte urat cu mine.

 

Toate afirmatiile de mai sus denota faptul ca nu ai suficienta incredere in raspunsul tau final. Toate arata lipsa respectului fata de propria persoana. Este timpul sa-ti invingi temerile chiar daca relatia cu seful necesita o mare atentie si destul de multa stradanie pentru ca totul sa se desfasoare ca la carte.

 

Realitatea este ca nu putem spune “da” mereu, asa ca este esential sa gasim cea mai buna pozitie cand si daca spunem “nu” la serviciu. Secretul nu sta in ceea ce spui, ci in felul cum o spui. E mai usor sa spui “nu” daca nu folosesti de fapt cuvantul. Vorbeste neutru, fara emotii si ferm.

 

Text: Oana Mircea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *