Fructele de sezon, sănătoase şi nu prea!

Fructele de sezon, sănătoase şi nu prea!

Specialiştii  ne atrag atenţia că fructele şi legumele de sezon au şi contraindicaţii. Consumate în exces, în extrasezon, pot chiar să ne îmbolnăvească.

Asta deoarece organismul se coordonează cu anotimpurile. Iar noi îl dezechilibrăm atunci când îl hrănim cu fructe care nu sunt de sezon, cum ar fi, de exemplu, portocale sau banane, în timpul verii. În timpul iernii, însă, efectele lor sunt benefice asupra organismului. Cu măsură însă şi cu atenţie la contraindicaţii.

Grapefruitul

Grapefruitul este una dintre cele mai bune surse de licopen, după roşii. Un articol din Journal of Agricultural and Food Chemistry a evaluat compuşii fenolici din 13 sucuri de fructe diferite, iar sucul de grapefruit a ocupat primul loc. Compuşii fenolici acţionează drept antioxidanţi. În plus, grapefruit-ul este 91% apă, deci poate ajută hidratarea. Fibrele şi apă din aceste fructe pot ajută digestia şi pot preveni constipaţia.

Un studiu publicat în Journal of Medicinal Food a folosit 91 de pacienţi obezi care au luat capsule cu grapefruit, suc grapefruit, jumătate dintr-un fresh de grapefruit sau capsule placebo. Toţi cei care au consumat grapefruit au pierdut mai mult în greutate decât grupul placebo. Iar grupul grapefruit şi-a îmbunătăţit şi rezistenţa la insulină şi sindromul metabolic. Grapefruit-ul conţine pectină, o fibră care poate reduce nivelul de colesterol şi descreşte numărul trigliceridelor. Vitamina C este necesară în procesul vindecării unei răni. Colagenul este, de asemenea, esenţial pentru sănătatea pielii şi a părului. Mai mult decât atât, vitamina A, prezentă tot în grapefruit, ajută la dezvoltarea unui ţesut sănătos, iar conţinutul ridicat de apă ajută pielea să fie hidratată şi elastică.

Fructul minune

Jumătate de grapefruit conţine 59% din doză zilnică de vitamina C. Această stimulează producţia de celule albe şi, de asemenea, protejează leucocitele, care produc substanţe antivirale.

Vitamina C duce la un risc redus de boli cardiovasculare. Un studiu din 2015 a folosit 100.000 de oameni şi a arătat că aceia care mâncau fructe şi legume aveau şanse mai mici cu 15% să dezvolte afecţiuni la inimă.

Acidul citric, găsit în grapefruit, poate deteriora formarea pietrelor şi poate sparge pietrele mici deja formate. Un studiu publicat în British Journal of Nutrition arată că cei care beau un litru suc de grapefruit, portocale sau mere în fiecare zi, au mult mai puţine şanse de a face pietre la rinichi.

Contraindicaţii

În unele situații, consumul de grapefruit, suc de grapefruit sau alte alimente derivate care au în compoziția lor grapefruit, sunt contraindicate într-o serie de tratamente. Şi asta, deoarece interacționează cu medicamentele, anulând sau potențând efectul acestora, punând viața bolnavului în pericol.

În compoziția grapefruit-ului se regăsesc unele substanțe puternic active la nivelul ficatului, care au capacitatea de a inhibă anumite procese ale organului.

Astfel, este bine de știut că grapefruit-ul:

  • interacționează cu medicamentele pentru inimă;
  • poate duce la colapsul tensiunii arteriale, deoarece potențează efectul medicamentelor prescrise pentru tratarea hipertensiunii, iar pacientul poate suferi variații mari ale valorilor tensiunii arteriale;
  • este contraindicat persoanelor care urmează un tratament medicamentuos pentru scăderea colesterolului din sânge;
  • anulează efectul anticoncepționalelor orale.

Mandarinele

Mandarinele, bogate în apă, minerale, zaharuri simple şi vitamine, au un semnificativ aport de energie. Şi număr deloc de neglijat de calorii – 72 kcal la fiecare 100 de grame. În coajă, este prezentă o cantitate substanţială de limonen, un principiu antioxidant care întârzie îmbătrânirea pielii. De asemenea, tot din coajă este extras un ulei esenţial preţios. Acesta combate anxietatea şi insomnia, vindecă acneea şi seboreea, previne vergeturile, mai ales în timpul sarcinii. În plus, este emolient, purifică şi stimulează metabolismul.

Pulpa mandarinelor conţine vitamina A, vitamine din grupul B şi, mai ales, vitamina C, care luptă împotriva răcelii. Protejează membranele mucoaselor şi capilarele, combate ridurile, deschide la culoare pielea şi menţine creierul receptiv, alert şi agil. În plus, vitamina P este un mare aliat împotriva retenţiei de apă, favorizând diureza. Bromul este un sedativ eficient pentru sistemul nervos, favorizează relaxarea şi somnul, iar fibrele ajută la menţinerea sănătăţii intestinelor şi combate constipaţia.

Contraindicații

Persoanele alergice ar putea avea erupții cutanate. De asemenea, consumul de citrice trebuie evitat de persoanele care au arsuri gastrice, colon iritabil.

Bananele

Datorită numeroaselor vitamine și minerale, bananele sunt o mare sursă de energie. Pe lângă acest lucru, cojile de banane sunt foarte folositoare și ele. Ne ajută să obținem un ten luminos și foarte curat, iar rezultatele apar de la câteva utilizări. Te scapă de acnee, ajută la diminuarea ridurilor, îți luminează fața și pot fi folosite pentru a hidrata călcâiele cu probleme.

Bananele conțin fitosteroli care ajută la diminuarea colesterolului din sânge și ajută foarte mult să mențină  sistemul vascular sănătos. Bananele conțin foarte mult magneziu și potasiu, ceea ce ajută la combaterea crampelor musculare. Puteți include și alte alimente care conțin aceste minerale, pentru a evita crampele. De altfel, bananele sunt foarte consumate de sportivi, fix pentru acest beneficiu.

Bananele conțin foarte mult potasiu, ceea ce ajută la prevenirea problemelor renale. Conform unui studiu, consumul de banane regulat poate preveni apariția pietrelor la rinichi sau chiar a diferitelor boli renale. Oamenii care suferă de boli cardiovasculare sau cei care au hipertensiune arterială ar trebui să consume banane regulat, datorită cantității mari de potasiu care se regăsește în aceste alimente

Contraindicațiile bananelor

Bananele sunt complet interzise celor care suferă de diabet. În plus, zahărul pe care îl conţine o banană duce la acidifierea organismului, provocând chiar şi un dezechilibru la nivelul pH-ului florei intestinale. Bananele consumate pe stomacul gol, fără un alt aliment care să uşureze digestia, pot produce inflamaţii şi chiar şi indigestie.

Cristina Dudău

Foto Shutterstock

 

decembrie 28th, 2020 by Dudau Cristina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate