In cautarea echilibrului dintre serviciu si viata personala

In cautarea echilibrului dintre serviciu si viata personalaAvem o nevoie din ce in ce mai mare de tot felul de lucruri in viata noastra pentru a ne simti bine (masini cu marci celebre, case mari, electronice de ultima generatie), suntem din ce in ce mai dependenti de confort si de aceea alergam din ce in ce mai mult dupa bani. Pentru a avea tot ceea ce era consumerista ne flutura prin fata ochilor, ne sacrificam din ce in ce mai mult timp, iar asta in detrimentul persoanelor dragi noua si renuntand la din ce in ce mai multe dintre placerile noastre.

“Cel care este peste tot nu este nicaieri”

Echilibrul este asadar greu de gasit, prinsi intre joburi cu multe responsabilitati si familii ce nu se pot construi singure. Dimineata suntem prea somnorosi si prea grabiti sa ajungem la timp, caci vom petrece minute bune in trafic, daca nu chiar ore, in drumul catre un job care ne va lasa sa ne intoarcem acasa abia catre seara. Drumul inapoi va fi din nou lung, cu minute bune scurgandu-se privind lumina aceluiasi semafor schimbandu-se de cateva ori din rosu in verde. Iar cand in sfarsit ajungem acasa, abia mai schimbam cateva vorbe cu cei dragi pana ce oboseala isi va spune cuvantul, iar noi va trebui sa ne pregatim pentru o noua zi, care pare ca ni-l smulge din fata pe “astazi”.

Daca simti ca viata ta profesionala incepe sa-ti acapareze tot timpul, exista cateva lucruri pe care le poti face pentru a restabili echilibrul intre serviciu si viata personala. Nu poti sa te bucuri de viata daca unul dintre cele doua aspecte iti lipseste, asa ca trebuie sa le impaci cumva. Acest echilibru nu inseamna ca trebuie sa le aloci neaparat timp egal, iar timpul nu este acelasi pentru toata lumea: unii se simt mai bine cand petrec mai mult timp cu familia, iar altora le place sa fie foarte activi si sa-si dedice mai mult timp carierei. Care sunt problemele pe care trebuie sa ti le pui cand simti ca in viata ta exista un dezechilibru intre cariera si familie?

 

1.      Invata sa-ti imparti mai bine timpul. De multe ori pierdem o groaza de timp din cauza faptului ca suntem dezorganizati si pentru ca taraganam lucrurile. Daca invatam sa ne stabilim bine scopurile si sa ne oferim pentru ele termene-limita realiste, pe care sa le si respectam, atunci vom fi mai putin stresati si vom avea mai mult timp liber.

2.      La fel de important este si sa nu ne irosim timpul pe tot felul de lucruri care nu necesitau neaparat sa fie indeplinite de noi. Impartirea responsabilitatilor si a sarcinilor cu cei din jur, atat la serviciu, cat si acasa, ne va mai oferi timp pentru noi.

3.      Negociaza cu angajatorul tau. Atunci cand ai performante la serviciu, unii angajatori devin mai dispusi sa negocieze cu tine programul de lucru asa ca poti reusi pe termen scurt sau, in unele cazuri, chiar pe termen lung, sa iti creezi un program flexibil (in sensul ca iti poti alege singur intervalul de timp in care sa lucrezi), poti ajunge sa lucrezi de acasa o parte din timp (acest lucru se practica deja si in companiile din Romania) sau poti obtine un program part-time. Afla cum a reactionat seful tau la alte cereri similare care i s-au adresat si du-te la negocieri cu un plan bine pus la punct, care sa il convinga ca vei fi chiar mai productiv si mai eficient cu un program de munca schimbat.

4.       Stabileste-ti prioritatile. Fa o lista cu lucrurile cele mai importante pentru tine si alcatuieste-ti programul astfel incat sa nu-ti neglijezi adevaratele prioritati.

5.      Incetineste ritmul. Ia-ti timp pentru tine, gandeste-te la lucrurile care conteaza si bucura-te de ele. Renunta sa mai fii mereu grabit si sa traiesti contra cronometru. Distanteaza-te de lucrurile stresante si nu-ti incarca agenda peste masura, lasa-ti macar weekendurile libere, nu iti irosi timpul liber facand lucruri care nu-ti plac.

6.      Simplifica lucrurile. Scapa de balastul din viata ta, renunta la actiunile care nu sunt strict necesare si care iti consuma foarte mult timp. Schimba-ti stilul de viata si traieste simplu, pentru ca simplitatea inseamna timp castigat pentru tine.

7.      Schimba-ti jobul. Daca nu reusesti sa faci lucrurile de mai sus pentru ca pur si simplu jobul este extrem de solicitant si nu-ti permite sa te deconectezi si sa ai timp liber, iar angajatorul nu pare sa fie deloc intelegator si pune pe umerii tai toate responsabilitatile, poate este timpul sa incerci un alt job. Nu toate locurile de munca sunt la fel de stresante. Sau poti incerca sa faci ceva pe cont propriu. Liber-profesionistii isi pot organiza singuri timpul dupa cum doresc.

Pana la urma, viata, daca stii cum sa o folosesti, este suficient de lunga, spunea Seneca.

 

Text: Bianca Badescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *