Pandemia a generat un grad ridicat de incertitudine legat de cum vor arata spațiile de lucru în viitor. În încercarea de a înțelege spre ce direcții ar putea merge piața imobiliară pe zona de birouri, FutureStation, o agenție românească de consultanță și strategie prospectivă (foresight) a elaborat patru posibile scenarii.
-
Office habitat
Imaginați-vă un viitor în care companiile alocă fonduri pentru spații de lucru de calitate, care pun accent pe bunăstarea angajaților și sănătatea emoțională a acestora. Birourile devin spații fluide și evoluează odată cu schimbările organizației și nevoile echipei, sunt deopotrivă spații de lucru și relaxare, de coeziune socială, spații care reflectă cultura companiei și sprijină legătura cu natura, aducând beneficii semnificative în sinergia echipei și fidelitatea angajaților.
Un exemplu ce susține posibila evoluție a acestui scenariu poate fi noul biroul al Citibank în Singapore – banking conservatory sau recepția clădirii de birouri Globalworth cu cel mai mare perete verde natural dintr-o astfel de clădire din sudul și estul Europei.
-
Work from home
Imaginați-vă un viitor în care flexibilitatea și alegerea personală a angajatului primează, „work-from-home” – vedeta anilor pandemici devine dominantă. Acesta este un viitor în care cererea de spații de birouri scade semnificativ, iar oamenii nu mai merg acolo unde se află locurile de muncă, deoarece lucrul la distanță le permite echipelor să fie flexibile și să nu depindă de un punct de lucru fix. În acest scenariu experimentat deja de mulți dintre noi, investițiile majore sunt direcționate către transformarea casei într-un spațiu adaptat lucrului: de la computere performante, la birouri adaptate și alte piese care să contribuie la confortul și starea de bine a angajatului.
De exemplu, producătorul de mobilă Pearson Lloyd a lansat în 2022 colecția Routes, mobilier de birou pentru spațiul de lucru post-pandemie. Această colecție este rezultatul unei explorări aprofundate a schimbărilor felului în care lucrăm.
-
Biroul clasic
Un studiu Deloitte realizat în România în 2022 evidenția că 60% dintre românii din generatiile Millennials și Z vor un program de lucru flexibil și să lucreze de la distanță, dar nu mai mult de două zile pe săptămână. Așadar, imaginați-vă un viitor în care munca la distanță este limitată și rămâne preponderentă doar pentru anumite industrii. După o perioadă de provocări ale colaborării prin intermediul tehnologiei, oamenii își doresc mai multă socializare. În plus, organizațiile și managerii încep să pună din nou accent pe interacțiune umană, iar echipele trebuie să funcționeze împreună, sub același acoperiș. Multe organizații globale au rechemat angajații la birouri. Aceasta este paradigma clasică cu care toți eram obișnuiți înainte de pandemie, în care spațiile de lucru sunt amenajate în business park-uri urbane sau la periferie, în care naveta zilnică fie cu mașina personală, fie cu metroul fac parte din rutină, iar interesul pentru propriile locuințe nu mai este atât de crescut, din moment ce acolo ajungem abia seara târziu.
-
Office on the go
Acesta este un viitor în care piața imobiliară încă resimte efectele pandemiei, iar circumstanțele au forțat adaptarea rapidă la munca la distanță, ceea ce s-a dovedit benefic pentru productivitatea angajaților. Asistăm la o popularitate crescută a coworking-ului, dar și a co-livingului (spații de locuit în comun). Angajații se simt acum împuterniciți să lucreze în spații comune, pe drum, din aeroport sau din parc.
Exemple ce susțin posibila emergență a acestui scenariu sunt cabinele de lucru de la metrou lansate de Mitsubishi, lansarea startup-ului românesc Nooka space cu misiunea dezvoltării unei rețele de birouri hi-tech de proximitate sau platforma româneasca Pluria.
„Aceste scenarii nu sunt predicții ci, mai degrabă, narațiuni despre lucruri care este posibil să se întâmple în viitor. Acestea invită la reflecție asupra ipotezelor descrise și deschid conversația despre cum ne putem pregăti pentru viitor, atât ca organizație, cât și ca profesioniști”, mai spune Diana Stafie.