Mancatul pe fond emotional: cauze si tratament

Mancatul pe fond emotional: cauze si tratamentMancatul emotional sau compulsiv se traduce prin ingerarea unei cantitati mari de alimente pentru a ameliora anumite stari emotionale. Disconfortul psihic, in cazul anumitor persoane, produce dorinta de a manca, astfel fiindu-i indusa organismului o stare buna, insa trecatoare. Din pacate, aceasta practica, nemonitorizata, devine un obicei daunator atat sanatatii, cat si frumusetii, in timp conducand la obezitate.

Cauzele mancatului emotional

Exista mai multe cauze care duc la abordarea acestui fapt ca situatie salvatoare. Cele mai des intalnite stari care induc mancatul emotional sunt depresia, anxietatea, stresul, nervozitatea, dar si plictiseala, frustrarea sau singuratatea. Acestea sunt cauze strict emotionale. Pe de alta parte, putem aminti cauzele sociale: atunci cand mancam pentru ca oamenii din jurul nostru mananca sau pentru ca altii ne incurajeaza. Cauzele de situatie apar atunci cand mancam in exces pentru ca se iveste aceasta oportunitate, de exemplu, suntem invitati la un restaurant, stam in fata televizorului sau, pur si simplu, am vazut o reclama care ne-a trezit poftele culinare. Pe de alta parte, exista cauzele fiziologice, des intalnite la persoanele care se supun infometarii sau curelor de slabire gresite, si mananca in exces atunci cand foamea le rapune. Tot in aceasta categorie intra si persoanele care isi gasesc diferite scuze pentru a manca, cum ar fi o banala durere de cap. De asemenea, exista si cauze psihologice care induc mancatul emotional si acestea tin de stima scazuta de sine. Cei care nu au incredere suficienta in ei, recurg la o alimentatie excesiva.

Cum stii ca esti o persoana care se hraneste emotional?

Pentru a sti daca intri sau nu in aceasta categorie, trebuie sa te urmaresti in diferite situatii si sa-ti autoanalizezi pornirile alimentare. O astfel de persoana mananca fara a-i fi foame si, de multe ori, mananca fara a constientiza ca face asta, iar apoi sentimentul de vinovatie o copleseste. De asemenea, mananca oriunde s-ar afla, fara a simti neaparat nevoia de a se aseza la masa. Trebuie sa tragi semnalul de alarma daca, dupa o situatie neplacuta si suparatoare, simti nevoia sa mananci ciocolata, sau daca, tocmai te-ai ridicat de la masa si simti nevoia sa mai rontai ceva in timp ce urmaresti un film. Daca mananci pentru ca nu ai altceva mai bun de facut, atunci, cu siguranta, intri in aceasta categorie.

Cum te vindeci de mancatul emotional?

Primul pas spre vindecare presupune sa identifici factorii declansatori ai mancatului emotional si sa incerci, pe cat cu putinta, sa-i tratezi. Pe de alta parte, gaseste activitati care sa compenseze nevoia de a manca. Cele mai bune solutii sunt cele care te tin ocupat atat psihic, cat si fizic. De exemplu, atunci cand se instaleaza un sentiment negativ si gandul iti fuge la frigider, alege sa te plimbi in parc, sa faci o baie relaxanta sau pune-ti muzica si danseaza. De asemenea, evita sa burdusesti frigiderul cu alimente nesanatoase si incearca sa te obisnuiesti sa mananci putin si des, sa mesteci indelung alimentele si sa savurezi hrana. Daca apare obezitatea ca o consecinta a mancatului compulsiv, atunci vizita la un medic psiholog pentru o evaluare este cea mai buna alternativa.

Text: Madalina Manole