Cum stimulezi independenta si creativitatea copiilor generatiei digitale

Creativitatea, inteligenta emotionala si independenta sunt abilitati pe care orice parinte si le doreste dezvoltate la copilul sau si pe care educatorii isi propun sa le stimuleze. Si nu este un lucru atat de greu de obtinut atata timp cat sti ce ai de facut sau esti o norocoasa si copilul tau are parte de educatori informati.

Si pentru ca la sfarsitul anului trecut a avut loc la Bucuresti un eveniment care reuneste anual experti internationali in educatie prescolara si primara, ne-am informat pentru tine despre cele mai noi strategii si idei despre educatia generatiei digitale.

Popularitatea foarte mare a tabletelor, telefoanelor si computerelor, ingreuneaza, insa, parcursul natural al prescolarilor spre noi abilitati si cunostinte, promovand comportamente dezadaptative precum sedentarismul si competitivitatea.

Chris Rowan, terapeut pediatru, scrie pentru Huffington Post: „Copiii se bazeaza acum pe tehnologie pentru cea mai mare parte a jocurilor, limitand atat provocarile pentru creativitatea si imaginatia lor, precum si experientele fizice necesare pentru o dezvoltare senzoriala si motorie optima.” Accesul iresponsabil al copiilor la tehnologie incurajeaza repausul creativ, avand consecinte grave pentru achizitia unor abilitati de baza, precum cooperarea, deschiderea spre experiente si spiritul de echipa.

Helen O’Donoghue, expert in sisteme educationale internationale, a impartasit, pe parcursul sesiunii sale de training din cadrul Conferintei de Educatie Timpurie, strategii si idei de activitati care au rolul de a eficientiza, la gradinita si acasa, procesul de invatare al copiilor tot mai fascinati de tehnologie si ecrane smart.

Integreaza interesele fiecarui copil in deprinderea capacitatilor cognitive.

Chiar si adultii retin mai bine un subiect atunci cand acesta le starneste interesul. Pentru copii, abordarea scrisului, a numaratului si a vorbitului prin prisma temei care ii pasioneaza da rezultate incredibile in dezvoltare. Daca un copil este pasionat de dinozauri, spre exemplu, numarati impreuna figurinele din sala de clasa, cititi impreuna povesti cu dinozauri, confectioneaza fosile din hartie si incurajeaza-l sa exploreze textura, marimea si forma.

Concentreaza-te pe deprinderea capacitatilor de baza pentru invatare, nu pe grabirea procesului de dezvoltare.

La gradinita, copiii se pregatesc pentru ce urmeaza sa invete ulterior, in anii de scoala. Scopul educatiei prescolare nu este acela de a-I face pe copii sa scrie perfect, ci mai degraba, de a dezvolta legatura ochi-mana pentru achizitia de mai tarziu. Pe tabla existenta in clasa copiii pot fi incurajati sa deseneze diverse forme, pentru cultivarea fluiditatii miscarii.

Joaca inseamna invatare, nu o exclude din programul zilnic!

Pentru copii, joaca reprezinta cea mai importanta sursa de informatii. Din interactiunea cu mediul inconjurator, interior sau exterior, din socializare si din jocul de rol, copiii ajung sa inteleaga ce ii pasioneaza, ce ii face curiosi sau chiar ce ii sperie. Joaca este limbajul copiilor, iar adultii, fie ei educatori, parinti sau rude, trebuie sa invete acest limbaj pentru a le asigura o dezvoltare armonioasa. Mediul si resursele din sala de clasa trebuie, obligatoriu, sa le dea copiilor oportunitatea de a se juca.

Creeaza intotdeauna o provocare pentru copii.

Prescolarii iubesc aventurile si, cu cat procesul de invatare arata si se simte mai mult ca o aventura, cu atat receptivitatea lor va fi mai mare. Daca un copil reuseste, spre exemplu, sa sorteze foarte usor obiectele din lemn de cele din metal si plastic, atunci activitatea nu ii aduce nimic nou in invatare, doar confirma o abilitate existenta. Aceasta situatie poate fi remediata prin intrebari care sa stimuleze gandirea copiilor, precum „Care dintre aceste materiale sunt provenite din natura si care sunt confectionate de om?”

Include informatiile abstracte, precum numerele, in contexte din realitate.

Copiii sunt foarte receptivi la activitatile concrete, pe care le pot incadra repede intr-o situatie familiara. Cuvintele si numerele sunt pentru ei notiuni abstracte, dar pe care le pot invata atunci cand sunt integrate in mediul potrivit. Existenta in sala de clasa a unor spatii dedicate contextelor reale de viata (un colt amenajat ca un garaj, un spatiu care imita o bucatarie etc.) faciliteaza includerea de imagini si cuvinte asociate acelui context (precum obiecte, calitati ale obiectelor sau actiuni desfasurate in mediul respectiv), iar copiii le vor recunoaste mai usor.

„Ceea ce copilul traieste pana la varsta de 7 ani devine o parte importanta a felului in care el va gandi si se va comporta pe parcursul vietii. Educatorii au oportunitatea de a se asigura ca aceste experiente sunt unele benefice pentru copii si pentru adultii de mai tarziu”, le-a transmis Helen O’Donoghue dascalilor, in incheierea sesiunii sale din cadrul Conferintei de Educatie Timpurie.

Despre Conferinta de Educatie Timpurie:

Conferinta de Educatie Timpurie este un proiect al Fundatiei Acorns, organizat prin divizia sa de training, First7 Parents & Educators Coaching. Si in editia 2018, evenimentul conceput in jurul temei „Educatie pozitiva: mediu fericit, resurse infinite” a avut Catena printre sponsori principali si revista Tonica printre partenerii media si a adus la Bucuresti 5 specialisti internationali in educatie timpurie.

Text: Cristina Dudau

februarie 28th, 2019 by tonica

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate