Duelul cel mai dulce: mierea sau zahărul?

Nevoia de a îndulci micile plăceri ale vieţii, precum cafeaua, ceaiul sau diverse prăjituri nu va dispărea niciodată. Cu siguranţă că te-ai întrebat, nu doar o dată, dacă mierea este mai sănătoasă decât zahărul. Şi mai mult ca sigur că cei din jur ţi-au confirmat acest lucru.

Noi am studiat în amănunt problema şi îţi spunem care sunt rezultatele ştiinţifice ale duelului miere contra zahăr. Iată avantajele şi dezavantajele.

Mierea

Extrem de gustoasă, mierea este un produs natural, ce reprezintă munca aproape fără încetare a albinelor. Conţine fructoză, glucoză, polen, apă şi minerale (potasiu, magneziu). Nu toată mierea are însă o compoziţie fixă, conţinutul nutriţional depinzând atât de zonă, cât şi de tipul de polen colectat de albine. Partea bună este că mierea, în general, trece printr-un proces de pasteurizare această modalitate fiind mult mai sănătoasă faţă de zahărul procesat. 

Beneficii

Pe lângă faptul că este un aliment gustos şi bogat nutriţional, mierea are şi alte proprietăţi benefice. O amplă cercetare publicată în jamanetwork, realizată pe mai mult de 100 de copii, arată că subiecţii care au consumat miere neagră au observat o reducere a simptomelor, faţă de cei care au luat placebo. Totuşi, beneficiile au fost relativ mici de aceea se recomandă un consult medical în astfel de situaţii. Datorită proprietăţilor antioxidante şi antiinflamatoarea, mierea duce şi la reducerea simptomelor în alergii dar, din nou, consultă un medic şi nu te baza exclusiv pe acest aliment. Printre alte beneficii ale mierii se regăseşte şi aplicarea topică. Studiile arată că mierea ajută la tratamentul natural al rănilor cronice sau al arsurilor. Nu în ultimul rând, mierea poate fi folosită în cazul dermatitei seboreice, prin aplicări săptămânale.

Dezavantaje

Probabil că cel mai mare dezavantaj al mierii este un conţinut de calorii mai mare decât în cazul zahărului. În cazul celor cu rezistenţă la insulină sau diabet se recomandă o grijă deosebită, pentru că mierea creşte nivelul glucozei în sânge. Chiar şi pentru oamenii sănătoşi, un consum peste măsură de miere poate duce la acumularea de kilograme şi chiar la boli de inimă.

Atenţie! Nu daţi copiilor sub 12 luni miere, existând riscul de botulism infantil, o afecţiune care poate fi fatală. Urmare a sporilor botulinici, această condiţie are ca simptomatologie constipaţia, oboseala, salivarea excesivă, iritabilitatea sau slăbiciunea.

Zahărul

Obţinut din trestia sau sfecla de zahăr, acest aliment este nelipsit din bucătărie. Conţine glucoză şi fructoză şi trece printr-un proces lung de rafinare înainte de a ajunge pe rafturile magazinelor.

Beneficii

Unul dintre principalele beneficii este gustul dat preparatelor în care este adăugat. În plus, este mult mai ieftin decât mierea şi poate fi păstrat pe o durată mai lungă (Nici mierea nu se strică, dar se zahariseşte). În funcţie de procesare, zahărul brun poate conţine şi câteva minerale, spun specialiştii. Zahărul conţine mai puţine calorii decât mierea, dar lista avantajelor se cam opreşte aici.

Dezavantaje

Printre dezavantajele zahărului, este important de notat faptul că duce la creşterea nivelului glicemiei. Asta înseamnă o creştere rapidă a nivelului de energie. Problema este că după ce efectele dispar, urmează un declin. Această cădere este urmată deseori de dificultăţi de concentrare, oboseală sau dureri de cap. Evident, un consum exagerat de produse care conţin zahăr poate duce la obezitate, diabet de tip 2, boli cardiovasculare, carii sau ficat gras.

Vezi aici cum te poate ajuta gama FORAMEN în menținerea sănătății dinților afectați de de consumul de zahăr

Duel direct

Fructoza şi glucoza, care se găsesc atât în miere cât şi în zahăr, pot cauza fluctuaţii în nivelul zahărului din sânge, conform medicalnewstoday.com.

Zahărul conţine 50% glucoză şi 50% fructoză vs. Mierea conţine 30% glucoză şi 40% fructoză

O lingură de miere conţine 64 de calorii vs. O lingură de zahăr are 49 de calorii.

Şi duelul este câştigat de…

Chiar dacă conţine mai multe calorii, mierea este cu siguranţă mai bună decât zahărul şi tocmai de aceea câştigă duelul direct. Un pic mai sănătoasă şi cu aplicaţii mai largi, mierea nu trebuie însă considerată ca un aliment prea sigur, ce poate fi consumat în cantităţi exagerate.

Concluzia este că ambele alimente trebuie consumate cu moderaţie şi trebuie să ţii cont că, în final, diferenţele dintre cele două nu sunt atât de mari. Acumularea de kilograme este doar una dintre urmările unei dependenţe de miere sau de zahăr. Redu pe cât posibil consumul şi vorbeşte cu un medic dacă simţi că mănânci prea multe alimente dulci. O astfel de dependenţă poate avea efecte nefaste asupra sănătăţii tale.

Foto Hepta

septembrie 1st, 2020 by Dudau Cristina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate