Probioticele naturale, imunitate la inceput de toamna

Probioticele naturale, imunitate la inceput de toamnaLa inceputul toamnei, toata atentia noastra trebuie sa se indrepte catre sistemul imunitar, asta daca ne dorim sa fim feriti de gripa si raceala − si nu numai − in sezonul urmator. Deja cunoastem regula de baza conform careia vitaminele si mineralele trebuie sa ne devina prietene, insa iata ca mai exista un aliat de incredere pe care foarte putine persoane pun accent: probioticele.

Ce sunt si ce rol au probioticele?

Alcatuit din prefixul „pro” si grecescul „bios”, cuvantul in sine inseamna „pentru viata”, definind astfel principala sa caracteristica. Probioticele sunt microorganisme vii − mai exact, bacterii benefice, care traiesc in mod natural in tractul gastrointestinal si care sustin buna functionare a sistemului digestiv. Prin anihilarea bacteriilor daunatoare, acestea contribuie la refacerea microflorei intestinale, parte integranta a sistemului imunitar, stimuleaza producerea de sucuri digestive si enzime, combat constipatia si diareea si ajuta la absorbtia mai buna a substantelor nutritive. In plus, probioticele stimuleaza productia de anticorpi si au actiune antivirala. Cercetatorii au demonstrat ca anumite tipuri de probiotice pot fi eficiente in combaterea infectiei cu Heliobacter pylori. Pe de alta parte, o serie de studii desfasurate de-a lungul timpului au dezvaluit o stransa legatura intre sanatatea mentala si probiotice; ba mai mult, recent a fost introdus termenul „psihobiotice”, care desemneaza microorganismele capabile sa reduca nivelul de stres, anxietate, depresie si chiar agresivitate.

Factori care influenteaza negativ nivelul de probiotice

In primul rand, probioticele pot fi negativ afectate de stilul haotic de viata. In aceasta categorie intra alimentatia nesanatoasa, bazata pe grasimi, sare si consum de alcool. Fumatul influenteaza, de asemenea, echilibrul probioticelor, alaturi de lipsa somnului. Un alt factor cu puternic impact negativ este stresul, acesta fiind responsabil si de aparitia gastritei si chiar a ulcerului. O influenta majora asupra probioticelor din organism o au chiar antibioticele, motiv pentru care se recomanda ca in timpul unui astfel de tratament sa se urmeze in paralel si o cura cu probiotice. Acestea pot fi asimilate din diferite alimente fermentate sau pot fi gasite in farmacii sub forma de capsule.

Alimente care contin probiotice

  • Iaurtul. Fara indoiala, iaurtul este cel mai popular aliment de acest tip si pe buna dreptate, caci acesta contine o mare cantitate de probiotice. Un studiu efectuat de cercetatorii australieni a demonstrat ca persoanele care consuma zilnic iaurt sunt ferite de boli cardiovasculare si atac cerebral gratie capacitatii iaurtului de a scadea tensiunea arteriala. Pe de alta parte, consumul regulat de iaurt previne cancerul de colon, dar si osteoporoza. Insa, cand vorbim de iaurt, ne referim doar la cel natural, fara coloranti, conservanti, indulcitori artificiali si arome. Evitati sa consumati iaurturi cu fructe gata ambalate si optati pentru cele care au trecuta pe ambalaj specificatia „culturi vii/active”. Chefirul, sana, branza de vaci fermentata si laptele batut contin, de asemenea, probiotice. Tineti cont ca iaurtul obtinut acasa din laptele de capra este cel mai bogat la acest capitol.
  • Probioticele naturale, imunitate la inceput de toamnaMuraturile. Un preparat traditional romanesc nelipsit de pe masa noastra este varza murata si iata ca aceasta nu este doar gustoasa, ci si sanatoasa, gratie vitaminelor si probioticelor continute. Culturile de microorganisme regasite in acest preparat sunt benefice in ameliorarea simptomelor alergice. De asemenea, castravetii murati sunt o excelenta sursa de probiotice, alaturi de maslinele in saramura. Atentie insa, caci nu ne referim la muraturile in otet, ci doar la cele in sare si fara conservanti, deci preparate acasa.
  • Soia. Vegetarienii isi pot lua portia de probiotice din laptele de soia, din pasta miso sau tempeh, produse care au la baza soia fermentata.
  • Ciocolata neagra. Iata ca acest desert poate aduce beneficii florei intestinale cu conditia sa contina cat mai multa cacao si cat mai putini indulcitori sintetici si arome artificiale.

Text: Madalina Manole